loader image
Беларускай мовы ў ВНУ

Сучасныя метады і прыёмы вывучэння беларускай мовы ў ВНУ (вышэйшых навучальных установах)

У сучасных рэаліях выкладання беларускай мовы ў ВНУ востра стаяць пытанні не толькі лінгвістычныя, але і матывацыйныя. Паколькі моўнае асяроддзе студэнтаў у большай ступені рускае, то выкладчык пры складанні стратэгіі навучання павінен вызначыць для сябе адказы на наступныя пытанні:

  • якім павінна быць сучаснае якаснае выкладанне беларускай мовы ў ВНУ;
  • якія веды, уменні і навыкі па роднай мове атрымае студэнт;
  • якім будзе ўзровень яго моўнай і маўленчай адукацыі, выхаванасці, культурнага і маральнага развіцця.

Аднак самае галоўнае – выкладчык павінен вызначыць актуальныя мэты для вывучэння студэнтамі беларускай мовы. Такімі мэтамі могуць быць:

  • як атрыманне непасрэдна прафесійных навыкаў (праца з беларускамоўнымі прафесійнымі крыніцамі, дзелавая перапіска і г.д.):
  • так і агульнакультурнае і асабістае развіццё (разуменне асаблівасцей сваёй культуры, развіццё інтэлектуальнай гібкасці).

Перад студэнтамі ў сваю чаргу ставіцца задача даведацца пра:

  • месца і ролю беларускай мовы ў славянскім свеце;
  • канцэпцыі паходжання і этапы развіцця роднай мовы;
  • сістэму лексічных, граматычных і стылістычных сродкаў беларускай мовы;
  • іх камунікатыўныя крыніцы.

Студэнты павінны:

  • навучыцца аналізаваць і інтэрпрэтаваць з’явы гістарычнага білінгвізму, яго прычыны і наступствы;
  • ведаць моўную сітуацыю ў РБ на сучасным этапе;
  • набываць навыкі і уменні эфектыўных маўленчых паводзін у розных сітуацыях прафесійных і справавых зносін [3].

Метады і прыёмы выкладання беларускай мовы

Для рэалізацыі пастаўленых мэт мы разгледзім як традыцыйныя, так і інавацыйныя метады і прыёмы. Мэтазгодна аддаваць прыярытэт выкарыстанню прыёмаў камунікатыўнага характару для замацавання ролі актыўных носьбітаў мовы.

Метад стварэння лінгваасяроддзя

Гэты метад можа выходзіць за часовыя рамкі занятку і адбывацца ў кампаніі пэўных людзей (выкладчыкаў і студэнтаў). Калі гаворка ідзе пра лінгваасяроддзе, то мова можа «пачацца» ў любы момант, а рознымі будуць і людзі навокал, і месца, і працягласць, і тэмы, і фармат зносін (так, напрыклад, песні таксама з’яўляюцца часткай асяроддзя) [1]. Задачай выкладчыка пры выкарыстанні такога метаду будзе падбор актуальных для студэнтаў тэм і медыяматэрыялаў для паглыблення ў лінгваасяроддзе.

Абмеркаванне актуальных пытанняў тэмы паміж малымі групамі ў межах канкрэтнай аўдыторыі

Гэты метад таксама патрабуе, у першую чаргу, падрыхтоўкі актуальных тэм. У адрозненні ад метаду стварэння лінгваасяроддзя, ён больш схільны да карэкціроўкі і працы над памылкамі падчас правядзення заняткаў, аднак, як правіла, заканчваецца таксама з канцом занятку.

Метад вусных і пісьмовых паведамленняў

Праз падрыхтоўку вусных і пісьмавых паведамленняў па адпаведных спецыяльных пытаннях пашыраецца і развіваецца кагнітыўная функцыя сучаснай беларускай літаратурнай мовы. Гэты метад, як і іншыя, больш эфектыўна спалучаць з актуальнай інфармацыяй паведамлення і падборам тэм з неабходнай прафесійнай лексікай.

Метад работы з тэкстамі

Ён абапіраецца на веданне спецыяльных тэкстаў на беларускай нацыянальна-дзяржаўнай мове, уменне аўтара перадаць (пераказаць) выпрацоўваюць навыкі лагічнага і дакладнага выказвання уласных думак у арыентацыі на ўзоры літаратурнай мовы.

Важным момантам працы з навуковымі тэкстамі з’яўляецца аптымальны адбор матэрыялу. Гэта звязана з тым, што яго асэнсаванне ўскладняецца многімі лінгвістычнымі фактарамі. Тэксты насычаны спецыяльнай лексікай, спецыяльнымі граматычнымі канструкцыямі, маюць складаную сінтаксічную структуру і г.д. Перш за ўсё яны павінны:

  • адпавядаць мэтам і задачам навучання;
  • адпавядаць інтарэсам і схільнасцям студэнтаў;
  • быць звязанымі з вучэбнымі матэрыяламі па профільных дысцыплінах.

Інтэрактыўны метад

Пры ім у паслядоўным раскрыцці тэмы студэнты ідуць ад ведання да разумення, а потым і да спасціжэння глыбіннага сэнсу моўных працэсаў і з’яў. Выкладчыку, які даследаваў выбраную праблему, валодае неабходнай сістэмай доказаў і фактаў, неабходна дапамагчы навучэнцам «упарадкаваць» усю гэтую інфармацыю. Тут можна карыстацца і правядзеннем імітацыйных вучэбных гульняў, у аснове якіх ляжыць метад так званай сістэмнай дынамікі.

Метад сістэмнай дынамікі

Ён мэтазгодны пасля вызначэння ўзроўню валодання мовай усёй групай і кожным навучэнцам у прыватнасці. Паступовае ўскладненне формаў павінна ісці ад простых “пытанне-адказ” да рэфератыўных, дыскусійных, працы ў малых групах.

Метад нацыянальна-культурнага цэнтрызму

У справе пашырэння беларускай мовы мэтазгодна кіравацца прынцыпам нацыянальна-культурнага цэнтрызму. У навучанні і выхаванні ён спрыяе ўспрыманню ўласнай нацыянальнай культуры як феномена, які ацэньваецца і ўсведамляецца ў разнастайным сучасным свеце.

Індывідуальныя заданні, асабістыя кампетэнцыі

Праз беларускую мову як крыніцу інфармацыі ствараюцца магчымасці мэтанакіраванага развіцця сацыяльна-асабовых і сацыяльна-прафесійных кампетэнцый студэнтаў. Таму неад’емным кампанентам практычных заняткаў па беларускай мове ў ВНУ з’яўляюцца індывідуальныя творчыя заданні, якія садзейнічаюць выпрацоўцы лагічнага мыслення і ўмення паслядоўнага выкладу думак (напрыклад, прапануецца раскрыць змест пісьмовых крыніц па спецыяльнасці).

Метад правядзення кантрольнай работы (КР)

Гэты метад матывуе студэнтаў замацаваць атрыманыя веды ў ходзе падрыхтоўкі. Прыкладамі на КР могуць быць наступныя заданні: прачытаць тэкст і назваць словы, напісанне якіх не супадае з вымаўленнем; выпісаць словы, ў якіх націск адпавядае акцэнталагічным нормам; запісаць як мага больш сінонімаў да вылучаных слоў; выправіць памылкі ў сачыненнях іншых студэнтаў і інш. [2].

Сярод прыёмаў навучання найбольш адметнымі з’яўляюцца наступныя:

Дыдактыка-метадычныя метады

Да іх адносяцца і лагічныя прыёмы – абагульненне, супастаўленне, параўнанне, сістэматызацыя, аналіз, сінтэз і г. д.

Параўнанне і супастаўленне фактаў беларускай і рускай моў

Прадметныя, ці спецыфічныя метады

Напрыклад, розныя віды аналізу слова – фанетычны, марфемны, словаўтваральны, лексічны, арфаграфічны, марфалагічны і інш.

Метады вывучэння беларускай мовы ў ВНУ па падрыхтоўцы матэрыялу

Акрамя метадаў працы са студэнтамі, адзначым таксама метады падрыхтоўкі матэрыялу да выкладання, сярод якіх можна вылучыць наступныя:

  • структураванасць у падачы матэрыялу на марфалагічным і лексічным узроўнях:
  • сінанімічныя, антанімічныя і паранімічныя адносіны для больш глыбокага вывучэння семантычнай структуры;
  • таблічнасць у падачы граматычнага матэрыялу, іерархічнасць у працэсе засваення варыянтных форм тых жа канчаткаў.

Апісаныя метады і прыёмы вывучэння беларускай мовы ў ВНУ не могуць быць вычарпальнымі, бо з развіццём педагогікі, зменай формаў узаемадзеяння падчас навучальнага працэсу, змены пакаленняў, змяняюцца і спосабы ўспрымання інфармацыі. Аднак прыведзеныя падыходы, метады і прыёмы прызначаны дапамагчы як студэнтам у больш арганічным і доўгатэрміновым засваенні беларускай мовы, так і выкладчыкам у пошуках творчых і эфектыўных мадэлях пабудовы заняткаў.

Спіс выкарыстаных крыніц

  1. Иванова, А. Язык как игра / А. Иванова, С. Лашук. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2020. – с.20.
  2. Культура маўлення: зборнік практыкаванняў / Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь, Установа адукацыі «Мазырскі дзяржаўны педагагічны ўніверсітэт». – Мазыр : МДПУ, 2005. – 28 с.
  3. Пяржынская, Н. І. Прымяненне блочна-модульнай сістэмы на занятках па беларускай мове са студэнтамі негуманітарных спецыяльнасцей / Н. І. Пяржынская // Перспективы развития высшей школы: материалы II Межд. научн.-метод. конф.; редкол.: В. К. Пестис [и др.]. – Гродно: ГГАУ, 2009. – 526с.
Добавить комментарий
Ваш электронный адрес не будет опубликован. Обязательные поля помечены *